UNECO Media Arts Creative Cities celebrating 10th Anniversary exhibiti…
본문
This exhibition commemorates the 10th anniversary of Gwangju’s designation as a UNESCO Creative City. It reflects on the past decade of media art in Gwangju, capturing the multifaceted developments in local media art through various lenses. The exhibition, titled "Heterophony: A Decade of song," serves as a milestone, presenting a forward-looking perspective on the fusion of media art and local artistic expression.
The term "heterophony" in the exhibition's title is borrowed from a musical term that refers to the simultaneous performance of a single melody in various ways. This metaphorically represents the evolution and convergence within the genre of media art in Gwangju, where different forms of fusion ultimately express a unified artistic vision.
The exhibition is divided into three sections:
1. Movement I: The Performance Begins
2. Movement II: Here and Now, We are Connected
3. Movement III: A Decade of Performance, The Melody of History
Movement I explores the emerging landscape of media art in the region, highlighting works by new and young local artists who integrate diverse media and technologies. This section focuses on how media art is nurtured and flourishes locally, showcasing the vibrant artistic ecosystem of the area.
Movement II builds upon the Mondiacult Declaration (2022), which underpins the concept of UNESCO Creative Cities. This section aims to promote cultural identity, enhance cultural diversity, and foster sustainable development through strengthened city-to-city collaboration. It features collaborative exhibitions between cultural institutions to chart the future direction of media art within the creative city framework.
Movement III serves as an archive section, commemorating a decade of Gwangju’s media art through a retrospective of artists, exhibitions, research, and activities. This reflection aims to consolidate the history of local media art and reinforce the role of the media art platform as a research hub.
Gwangju Media Art Platform (G.MAP) aspires to be the control tower for media art in the region, highlighting various aspects of local media art and fostering the future development of its ecosystem. This exhibition shifts the focus from traditional institution-driven media art to the dynamic, self-sustaining media art scene. It poses questions and reflects aspirations for what Gwangju, as Korea’s only UNESCO Creative City of Media Arts, should represent.
The goal is for media art to be connected to the daily lives of citizens, allowing each individual to hold a personal definition and preference for media art. Rather than a city characterized by glitzy facades and neon lights, Gwangju aims to embody media art as an integral part of everyday life, much like smartphones—advancing yet familiar, and serving as both an escape and a comforting presence. The hope is for media art to be a subtle yet profound sensory experience, deeply embedded in our collective history, forming a core aspect of Gwangju’s identity.
Moreover, this exhibition aims to remind artists that media art is not an exclusive genre for a select few but a broad, inclusive art form. By expanding the definition of media art, it envisions a future where media art transcends singular genres to become a form of integrated art, embracing multiple media and genres. The ultimate aim is to establish a platform where diverse artists can freely explore and cross traditional boundaries, with G.MAP at its heart, fostering a region where cultural opportunities are universally accessible, in line with the UNESCO Constitution (1945). This exhibition embodies the earnest hope for Gwangju to become a land where the moments of all are harmonized together.
About the Work
Name
상희Title
원룸바벨: 신기루 3부작Year
2022-1923Scale
Variable sizeMaterial
Interactive VRDescription of work
Name
상희Title
빨래를 널 자리Year
2024Scale
Variable installationMaterial
Embroidered Towels, Embroidered T-Shirts and Mixed MediaDescription of work
Name
장지연Title
Uncanny NatureYear
2024Scale
6 minutes 07 seconds loopMaterial
Multi-channel holograms, immersive projection mapping and landscape installationsDescription of work
작업 안에 등장하는 오래된 조각과 새로운 기술, 그리고 지금은 도시를 지탱하는 공공조각으로 남게 된 시간의 물리적 화석과 다층적으로 조우하는 방법을 보여준다. 관객은 움직이는 이미지, 허공에서 흩어지는 파편이 무빙이 미지인 동시에 입체가 되는 경험을 한다.
Name
강애란Title
Room for ReflectionYear
2024Scale
-Material
라이팅북(Lighting book), 설치Description of work
여성 미디어아트 작가이면서도 끊임없이 페미니즘의 함의를 탐구하는 그녀는 이번 작품에서도 여성사와 ‘최초’의 광주 미디어아트 아카이브사를 주목한다. 유네스코 미디어아트 창의도시 10주년을 기념하여, 광주 지역 미디어아트 관련 서적과 광주 5.18에 대한 기록을 놓치지 않고 포착한 라이팅 북을 선보인다. 이를 통해서 그녀는 다시 한번 오래된 흔적과 증언, 그 역사적 순간의 축적된 기록의 중요성을 환기시킨다.
Name
1995HzTitle
기도하는 침략자Year
2024Scale
7 minutes 8 secondsMaterial
Mixed media, single channel video, variable sizeDescription of work
무등산에는 두 종류의 치마바위가 있다. ①치마처럼 넓게 펼쳐져 있는 모형으로 등산객들의 쉼터로 자리 잡힌 치마바위 그리고 ②여산신을 향한 무당들의 기도터인 치마바위이다. “기도하는 침략자”는 1995Hz의 두 번째 침략자 시리즈이며 무등산 치마바위에 얽힌 여산신을 쫓아 자연과 인간의 관계를 재고한다. 1938년까지 무등산에서 발견되었으나 현재는 멸종된 종으로 추정되는 ‘무등풀’과 현존하는 ‘무등취’를 재구성함으로써 시공간을 뛰어넘는 생명종의 연속을 기원해본다.
Name
이뿌리Title
ABC-XYZYear
2023Scale
12분Material
1채널 파노라마 프로젝션 맵핑, 인터렉티브 , NDI 카메라Description of work
Name
정덕용Title
낯선 공기가 손끝에 자리할 때Year
2024Scale
Variable sizeMaterial
Mixed materialDescription of work
Name
김은경Title
가시어Year
2021Scale
2 minutes 1 secondMaterial
Single channel videoDescription of work
물고기는 가시어와 가시어 외의 종으로 나뉘어 있는 듯했다.
가시어는 가치가 전혀 없어, 그 존재 자체를 부정이라도 하듯이 창밖으로 던져버려도 전혀 이상하지 않았다. 나의 세면대에는 가시어가 담겨있었다. 나 역시 가시어를 던져버리곤 꿈에서 깨어났다. 나는 잠에서 깨려는 찰나에 꿈 따위를 묻어버리곤 한다.
Name
김은경Title
개체 시리즈Year
2021Scale
Variable sizeMaterial
Mixed materialDescription of work
Name
윤상하Title
요정의 고치Year
2023Scale
9 minutesMaterial
Cell animationDescription of work
Name
윤상하Title
노매드 차일드(Nomad Child)Year
2023Scale
160x130cmMaterial
Acrylic and oil pastel on canvasDescription of work
Name
윤상하Title
수상한 마을(Strange Town)Year
2023Scale
130x130cmMaterial
캔버스에 아크릴·오일 파스텔Description of work
Name
윤상하Title
폐장된 놀이공원(Closed Amusement Park)Year
2023Scale
150x130cmMaterial
캔버스에 아크릴·오일 파스텔Description of work
Name
김자이Title
휴식의 기술-도시양봉Year
2024Scale
Variable installationMaterial
Mixed media (2-channel video, beehive, wheat plant)Description of work
도시가 발전하고 점점 더 많은 공간이 인간의 활동에 의해 차지됨에 따라 자연은 갈아 엎어지고 식물과 자연은 점점 더 주변으로 밀려나고 있으며,밀려나는 식물, 자연과 함께 벌 또한 지구 곳곳에서 사라지고 있다.식물 대부분의 수정(과일, 채소, 벼 등)을 담당하고 있는 벌의 멸종 위기는 식량의 문제, 지구 전체의 문제이기도 하다. 이전의 양봉은 대부분 농촌에서 진행되었지만 최근에는 도시에서도 양봉을 하고 있으며 도시에서 벌을 키우는 활동만으로도 도시의 생태계가 살아난다. 도시가 생태학적인 사막과는 거리가 멀다는 것을 과학자들은 알게 되었고 오히려 도시는 꽃가루 매개자들에게 활기찬 환경이다. 또 도시양봉은 환경에만 좋은 것이 아니라 녹색 도시의 미래에 필수적이다. 도시 양봉은 사람들이 자신의 환경과 연결되도록 돕고, 식물군의 수분을 촉진하고, 도시 농업을 지원하며, 지속 가능한 해결책을 설계하는 과학자와 플래너에게 데이터를 제공한다. 또, 해외의 많은 곳에서도 도시양봉을 하고 있으며(유명한 미술관, 호텔 등 ex: Grand palais, Louise Vuitton headpquaters in Paris. Selfridges in London), 직접적으로 도시 양봉장 1곳이 생기면 반경 2km 내 꽃의 발화율이 20%정도 증가하며 더 많이 핀 꽃들 사이로 더 많은 곤충과 새가 날아들고 도시의 환경이 개선되는 것이다. 우리는 꿀벌과 자연, 우리 모두를 위해 벌을 가까이 해야하지 않을까?
Name
한진수Title
Liquid MemoryYear
2024Scale
Variable installationMaterial
Dead wood, brassware, iron, glycerin, dye, feather, thread, motor, artificial flowers, cement brick, ceramics, aluminum.Description of work
Name
김설아Title
아홉 개의 검은 구멍, 숨소리Year
2023Scale
230cm x 600cmMaterial
Interactive videoDescription of work
원작: 아홉 개의 검은 구멍, 숨소리, 종이에 잉크, 230cm x 600cm
(2021 ACC FOCUS <포스트휴먼 앙상블> 전시 커미션 작품) 2021
Name
이수진Title
디지털 마당극Year
2024Scale
2분 50초Material
단채널 비디오Description of work
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